سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ا پیروزی انقلاب اسلامی و مواضع شفاف انقلاب در خصوص استعمارگران و مستکبران جهان، تحریم کالاهای صهیونیستی در دستور کار نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفت. در ادامه تدریجاً شرکت های مختلف صهیونیستی و آمریکایی در پوشش کمپانی ها و نام های گوناگون با انعقاد قرار دادهای واسطه ای به بازار داخلی ایران نفوذ کرده که از ابتدای ورود این شرکت ها تا کنون نیز با انتقادهای فراوانی مواجه بوده است.

ه گزارش مشرق به نقل از 598، با نگاهی بر تاریخ و نحوه راه یابی شرکت های صهیونیستی به بازار جمهوری اسلامی ایران خواهیم یافت که قرارداد با شرکت هایی چون نستله و کوکاکولا در قالب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در سالهای 70 تا 72 در دوره اول دولت آقای هاشمی رفسنجانی منعقد شده است.

نشریه بین المللی MEED در ژوییه 1994(1373) مطلبی را در خصوص نحوه ورود کمپانی های صهیونیستی به ایران منتشر می نماید که به شرح ذیل می باشد:

" قرار است کمپانی «نستله» برای تولید شیر خشک و غذای کودک در ایران سرمایه گذاری نمایند. این سرمایه گذاری مشترک شاید بزرگترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی پس از انقلاب 1979 ایران باشد.

ورود «نستله» به ایران، با ورود چند کمپانی چند ملیتی دیگر، همچون کوکاکولا و پپسی کولا، همزمان گردیده است. چند شرکت بزرگ دیگر نظیر شرکت انگلیسی «اونی لیور» (Unilever) در حال حاظر سرگرم مذاکره با دولت ایران می باشند.

دولت ایران قصد دارد در قانون مربوط به سرمایه گذاری های خارجی تجدید نظر کرده و بسیاری از موانع موجود را از سر راه سرمایه گذاری های کمپانی های خارجی بردارد. پیش نویس قانون جدید سرمایه گذاری خارجی در هیات دولت تصویب شده و به زودی تقدیم پارلمان خواهد شد. قانون قبلی در دهه 1950 به تصویب رسیده و در اواخر دهه 1980، با اصلاحاتی مجددا مورد تایید دولت وقت قرار گرفته است.

مسئله سرمایه گذاری «نستله» در ایران، نخستین بار توسط یکی از مقامات وزارت صنایع فاش گردید. وی اعلام کرد که طرفین برای اجرای این پروژه به توافق رسیده اند، اما یک مقام «نستله» در سویس، ضمن تایید این خبر، اعلام کرد که شرکت متبوعش منتظر تصویب رسمی پیشنهادهایش توسط دولت ایران می باشد.

کارشناسان صنعتی معتقدند که طرح مزبور (که قرار است در نزدیکی تهران به مورد اجرا گذاشته شود) حدود 50 تا 100میلیون دلار هزینه در بر دارد. به گفته مقامات وزارت صنایع: «قرار است ایران سرمایه گذاری اولیه (زمین،ساختمان،تاسیسات و...) را انجام دهد و بقیه سرمایی گذاری بر عهده نستله می باشد.» ضمنا قرار است نیمی از تولیدات این پروژه به خارج صادر شود. گفته میشد که در سرمایه گذاری بر روی این پروژه، بخش خصوصی ایران نیز مشارکت دارد.در ابتدا نستله خواستار هشتاد درصد سهام این شرکت بود، اما در اثر مخالفت ایران سر انجام کمتری رضایت داده است.در عین حال، مقامات «نستله» میگویند که تا این توافق به مرحله نهایی نرسد، از ذکر جزییات آن معذورند.

در اوایل سال1993، شرکت کوکاکولا ضمن انعقاد قراردادی با شرکت «خوشگوار» خراسان، فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و از آن زمان تاکنون توانسته است بخش بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص دهد. مجتمع دیگری نیز قرار است توسط شرکت«ملیکا» (Melica) در تهران احداث شود، اما به علت برخی اختلافات جزئی هنوز آغاز نشده است. گزارش هایی نیز از اجرای یک پروژه بزرگ دیگر توسط این کمپانی در یزد در دست است.پپسی کولا نیز بدون سروصدا و بدون انتشار هرگونه اعلامیه رسمی،از اوایل ماه ژوئن فعالیت خود را درمشهد آغاز کرده است.گفته میشود شرکتی که به نمایندگی از سوی پپسی کولا عمل می کند، شرکت «نیسان شرق» نام دارد.

ورود کوکاکولا به بازار ایران مناقشات فراوانی را به دنبال داشت. علت این مناقشات نیز وابستگی شرکت مزبور به آمریکاست. رادیکالها و بنیاد مستضعفان، هر یک از دیدگاه خاص خود تلاش گسترده ای را برای ممانعت از فعالیت این شرکت در ایران آغاز کردند. بنیاد مستضعفان مالکیت چندید کارخانه تولید نوشابه وطنی را در اختیار دارد به همین دلیل به دولت فشار می آورد که مانع فعالیت شرکت های کوکاکولا و پپسی کولا شود،اما این تلاشها تا کنون بی نتیجه مانده است.

پپسی کولا نیز علاوه بر پیوند هایی که با انگلیس دارد، به دلیل خاطره ای که مردم از دوران تصدی یک فرد بهایی بر این شرکت دارد، با دشواری روبرو می باشد. محصولات این شرکت دردوران شاه، به همین دلیل از جانب ایرانیان مذهبی تحریم شده بود.اما اکنون به نظر می رسد تا حدودی این مشکل حل شده است."

لازم به ذکر است که شرکت نستله که بزرگترین تولیدکننده‌ی مواد غذایی دنیا محسوب می‌شود، به پاس خدماتش به رژیم اشغال‌گر قدس، جایزه‌ی جوبیلی را از نتانیاهو (نخست‌وزیر وقت اسراییل) گرفته است. این شرکت بیش از دویست‌میلیارد تومان در اسراییل سرمایه‌گذاری کرده و در مقابل این خوش‌خدمتی، سالانه حدود بیست و چهارمیلیارد تومان کمک مالی از ایالات متحده دریافت می‌کند.

همچنین مطالبات مردم و گروه ها و تشکل های گوناگون در کشور در خصوص تحریم کامل کالاهای صهیونیستی همچنان ادامه دارد و دولت محمود احمدی نژاد نیز قول هایی را در خصوص خروج شرکت های مذکور داده است که هنوز عملی نشده است.


نوشته شده در  یکشنبه 92/5/20ساعت  12:9 صبح  توسط تحریم اسرائیل 
  نظرات دیگران()