سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیرکل ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام و معاون پارلمانی رییس‌جمهور با شرکت در یک میزگرد تلویزیونی، روند اقدامات صورت گرفته درخصوص تحریم کالاهای صهیونیستی در کشور را بررسی کردند.


 گزارشگر: به نظر شما چرا باید با شرکت‌های صهیونیستی مقابله شود؟ چرا مردم باید کالاهای این شرکت‌ها را تحریم کنند؟

یک شهروند: من فکر می‌کنم ما می‌توانیم این را به دو وجه تقسیم کنیم؛ یک وجه‌اش این است که ما به هر حال در یک نبرد ایدئولوژیک هستیم، صهیونیسم در همه ابعادش -چه در ابعاد سیاسی‌ش که در رژیم اسرائیل متبلور شده و چه در ابعاد اقتصادی که کارتل‌های بزرگ هستند- در نهایت اسلام را هدف گرفته، ‌بخشی از هویت ملت ما را هدف گرفته،‌ هویت امت ما را هدف گرفته، این بعد ایدئولوژیک است.

بعد دیگری که می‌توانیم برای این کار در نظر بگیریم و باید به آن تاکید بکنیم این هست که ما در واقع با این کار اردگاه خود را گسترش می دهیم به هر حال باید توجه بکنیم که امروز مرز ها درعرصه سیاسی مرزهای گفتمانی هستند و حمایت ما از انتفاضه مردم فلسطین علاوه بر بعد ایدئولوژیک و بعد اسلام‌گرایانه و صهیونیسم ستیزانه‌ای که دارد بعدی برای منافع ملی خود ما هم دارد در واقع ما به این معنا هم می توانیم به اقتصاد داخل کشور خودمان سامانی بدهیم و هم دشمنی که به ظاهر با ما درگیر نشده ولی برای منافع ملی ما طرح هایی چیده از بعد ملی هم به آن ضربه بزنیم و در واقع یک مزیت نسبی برای تجارت و اقتصاد خودمان در ابعاد حتی منطقه ای و بین المللی ایجاد کنیم.

حجت الاسلام حمید رسایی: البته خیلی چیزها در بازار نیست ولی یک 10 – 15 قلم اجناسی هست که ما آنها را با عنوان کالاهای اسرائیلی که حالا همه سرمایه‌اش نه، اما بیشتر سرمایه‌اش متعلق به آنهاست می‌شناسیم در حالی که آنها در بازار وجود دارند و مسئولین مربروطه شاید این فکر را نمی‌کنند. فکر می‌کنم یک مرجعی قاعدتاً این محل تشخیص را به آن بسپاریم.

[vakil]

محمدصادق شهبازی: باید ما در همه ساحت‌های مختلف روابط خودمان را با تمام کسانی که علیه آرمان‌های دینی ما و آرمان‌های جهانی ما و علیه هویت جمعی امت اسلامی دارند به کار می‌گیرند باید تمام روابط را با اینها قطع بکنیم باید به هر نحوه ممکن هر کمکی که به آنان می رسد قطع بکنیم. مهمترین کمکی که الان در تمام دنیا به اسرائیل می‌شود کمک اقتصادی است که از طریق همین شبکه‌های اقتصادی و شرکت‌ها است که دارد سازمان پیدا می‌کند.

حجت اسلام آقا تهرانی: حمله به صهیونیست‌ها کار بسیار درستی است و اصلاً تبری یکی از مصادیق آن همین است. هر که با آنان دوست است ما به او دوست نیستیم، این را باید بدانند. کسی به هر اندازه وابسته به صهیونیست‌ها باشند به همان اندازه مشکل پیدا می‌کند در ارتباط با ما و ما هم. مجلس اسلامی باید در این جهت سیر بکند و البته باید اگر واقعاً شرکتی وابسته به صهیونیست است با آن برخورد کنیم.

یک شهروند: در کشور ما بنظر نباید کالای اسرائیلی بخریم، چون آنها به مسلمانان ضربه می‌زنند و این ضربه باعث می‌شود که کل مسلمانان ضربه ببینند بنابراین باید تمام کالاهای آنان را تحریم بکنیم. [mardom]

دکتر کوشکی: وقتی ما با یک رژیمی نامشروعی به نام رژیم صهیونیستی و حامیانش در بعد بین‌المللی در حالت مخاصمه کامل قرار داریم باید تلاش کنیم که : 1) هیچ‌گونه به طور مستقیم و غیر مستقیم کمکی به این مجموعه اتفاق نیفتد چه برسد به این که خودمان ناخواسته کمک کنیم با مصرف کالاها و خدماتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم منافعش تقدیم رژیم صهیونیستی می شود

2) جهان را هم تشویق کنیم، جوامع و ملت‌ها،‌ انسان های آزاده را هم تشویق کنیم آنها هم در این روند با ما همراه بشوند و به عنوان ایران اسلامی الگو بشویم برای مجموعه جهانی که آنها هم رژیم نژاد پرست، غیر انسانی ضد بشری صهیونیستی از لحاظ اقتصادی زیر فشار بگذارند و در این فضای مخاصمه، ما جبهه مخاصمه را جهانی بکنیم.

***

مجری (محمد رضا تقوی فرد): همکار من خانم رفعتی گفتگو را اداره خواهند کرد. معرفی مهمان‌های برنامه سرکار خانم رجایی فر، دبیر ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام و همچنین جناب حجه الاسلام و المسلمین میرتاج الدینی معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور.

رفعتی(مجری خانم): اولین سوال را از خانم رجایی فر آغاز می‌کنیم، این تحریم، تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی مختص مسلمانان است یا غیر مسلمانان هم به این مسئله التفات لازم را دارند و به آن توجه کردند؟

رجایی فر: با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعت و عبادات شما. اجازه بدهید بحث شما را با یک مقدمه شروع بکنم. فتوای مراجع معظم تقلید در داخل نظام فکری شیعه و همین طور مفتی های بزرگ اهل سنت در طول تاریخ تأسیس این نظام منحوس وجود داشته که هر نوع معامله و مرادوه تجاری و اقتصادی با صهیونیست‌ها را ممنوع و حرام اعلام کردند اما رژیم صهیونیستی در دو موج سعی کرده این فشار را از روی خودش دفع بکند. موج اولش بر اساس قرارداد کمپ خائنانه دیوید هست که بین مناخیم بگین از طرف اسرائیل و انور سادات از طرف مصر و با حضور کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا امضا شد. در آن قرار داد که من الان همراه‌م است و الحاقیه دارد که در این الحاقیه مشخص شده که رژیم مصر بعد از ارتقای روابطش با اسرائیل به سطح عادی و شناسایی کامل و رسمی اسرائیل، باید تمام بایکوت‌های اقتصادی علیه اسرائیل را حذف بکند و توسعه بدهد روابط اقتصادی ای را با اسرائیل به نحوی که کاملا در این موضوع مسئله ای وجود نداشته باشد و خصوصا کشورهای دیگر عرب و جهان اسلام را ترغیب بکند به حضور در این مسیریعنی با صلح و به رسمیت شناختن اسرائیل و برداشتن هر گونه تحریم و فشار اقتصادی علیه اسرائیل.

مجری: پس این قضیه برایشان خیلی مهم است و در پیمان خائنانه که امضا شد جز مفادش این است که تحریم‌ها برداشته بشود

رجایی فر: جالب این است که مصر خیلی نسبت به این پیمان حساس است و از شروط برقراری رابطه مجدد با ایران را عدم انتقاد ایران از قرارداد خائنانه کمپ دیوید دانسته که این جز محالات نظام فکری جمهوری اسلامی است؛ اگرچه که نگاه‌های مختلفی ممکن است در داخل کشور وجود داشته باشد. من برای هر جمله‌ای که می‌گویم سندی دارم چون یک بحث علمی است و می‌خواهیم از موضعی بی‌طرفانه با دوستان صحبت کنیم.

مجری: بحث را به جای خوبی رساندید، یعنی اینکه اصلاً صهیونیست که دنبال چه هستند؟ و چقدر این تحریم‌ها برایشان مهم است بنظرم یک سوالی را می‌توانیم از آقای میرتاج الدینی بپرسیم: ما می‌دانیم قوانین مربوط به حمایت از مردم فلسطین 20 سال است که در این کشور تصویب شده و یکی دوماهی هم هست که مجدداً توسط آقای رئیس‌جمهور تصویب شده است. اولاً بگویید که این قوانین اجرا می‌شود یا نمی‌شود؟ الان وضعیت این مسئله چه طور هست؟ و انصافاً اگر اجرا نمی‌شود اشکال کجاست؟ چه کار کنیم که جمهوری اسلامی در این زمینه پیشتاز باشد؟

میرتاج الدینی: بسم الله الرحمن الرحیم،‌ با عرض سلام و عرض ادب. و آرزوی قبولی عبادت در ماه رمضان. ماه رمضانی که با نام فلسطین و قدس عجین شده؛ از اول انقلاب بیست سال نه که سی سال بلکه از قبل از انقلاب، امام راحل این ابتکار ارزشمند و تاریخی و جهانی داشتند. و برای جهان اسلام هم بود که آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند. الان بعد از سی و اندی سال، امسال ما شاهد بودیم که چطور این روز جهانی شده است و همه دنیا این را می‌گرفتند. بد نیست که خاطره‌ای عرض کنم، در دهه‌های گذشته بود کشوری مثل ترکیه روز قدس را کنسولگری ما در استانبول گرفته بود و شهردار استامبول در آن کنسولگری شرکت کرد و چندتا شعر در رابطه با فلسطین و قدس خواند، همین شعر ها باعث شد او را دو سال زندانی کردند ولی الان همان شهردار نخست وزیر ترکیه است. آقای رجب طیب اردوغان یکی از حامیان فلسطین و ما می‌بینم که بحث فلسطین و روز قدس چطور جهانی شده است. در مورد تحریم کالاهای صهیونیستی و کمیته حمایت از فلسطین اشاره‌ای به تاریخچه داشته باشیم،‌ بعد به سوال شما نزدیک بشویم و ببینیم چه مقدار در نظام ما اجرایی و عملیاتی است. سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی حدود بیست و اندی سال با پیشنهاد دولت جمهوری اسلامی ایران کمیته تحریم راه انداختند، بنا شد که این کمیته کلیه شرکت‌های صهیونیستی و شرکت های حامی صهیونیستی را به روز شناسایی کنند و در جهان اسلام اینها را معرفی کنند تا هرگونه مراده و تجارت و فعالیت اقتصادی با این شرکت ها تحریم شوند.

مجری: اگر ممکن است این شرکت‌های صهیونیستی و حامی صهیونیسم را تعریف بفرمایید تا ما بتوانیم آنها را تفکیک بکنیم

میرتاج الدینی: به این مسئله هم می‌رسیم فعلاً اجازه بدهید مقدمه را عرض کنم. وقتی این طرح در کمیته مزبور به مجلس آمد و این قانون وقتی در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون حمایت از انقلاب اسلامی تصویب شد و هر ازگاهی هم قانونی اضافه می‌شود. اینکه دو – سه ماه قبل یک قانونی در مجلس تصویب شد و از طرف رییس جمهور ابلاغ شد تبصره ماده 8 اصلاح قانون حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین بود که تکالیفی را برای بعضی از وزارتخانه‌ها ایجاد کرد. هرچند که بنظر بنده مصوبه جدید هم نیاز نبود. پارسال هم یک قانون دیگری اضافه شد که آن موقع در مجلس بودم، من درآنجا یکسری نیازها را هم اضافه کردیم پیشنهادهایی هم دادیم برخی تصویب شدن برخی تصویب نشد. حالا خواهم گفت مجموعه پیشنهادها هم در قالب یک لایحه پیش نویس‌اش را آمده کردیم که دوباره به مجلس بدهیم هنوز همه نیاز ها در این باب تامین نشده است. [nestle]

مجری: یعنی همیشه باید به روز شود؟

میرتاج الدینی: بله، همیشه باید به روز شود و ما باید چگونه برخورد کنیم

مجری: الان با قانون موجود چه می‌کنید، یعنی قانون کنونی چه مقدار عملی می‌شود؟

میرتاج الدینی: طبق قانون موجود هر نوع کار تجاری و اقتصادی با شرکت‌های صهیونیستی یا حامی صهیونیسم ممنوع است؛ در جواب سوال خانم رفعتی، یکسری شرکت‌ها صهیونیست هاست که در خود رژیم صهیونیستی ثبت شده یا آمریکا یا در کشورهای اروپایی، این شرکت مشخص است که صهیونیستی است. این چه حامی دولت صهیونیسم باشه یا نباشه، پولی از درآمدی های خودش را به دولت صهیونیستی بده یا نده، شرکت صهیونیستی به حساب می آید چرا که حداقل مالیات که می‌دهد. یک سری از شرکت‌های چندملیتی هستند که ثبت‌شان در رژیم صهیونیستی نیست بلکه سایر کشورهاست اما این شرکت‌ها هم حامی رژیم صهیونیستی بحساب می‌آیند چون بخشی از عایداتشان به آن دولت داده می‌شود. گروه سوم از شرکت‌ها هستند که اینها پوششی عمل می‌کنند، این‌ها مهم هستند که در کشورهای عربی و در جاهای دیگری هم هستند. نه ثبت در رژیم صهیونیستی هستند و نه خود را حامی آنان می‌دانند ولی با عناوین پوشش عمل می‌کنند و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که به نوعی به آنان وصل هستند. الان هم جهان سرمایه و بورس است سهام اینها را شرکت‌های صهیونیستی خریده‌اند و چون ریاست این شرکت در بورس عوض می‌شوند بخاطر همین لیست باید همه ساله به روز شود

مجری: الان فهرست داریم؟

میرتاج الدینی: الان فهرست داریم، از گذشته هم داشتیم.

مجری: در کشور ما با این فهرست شرکت‌ها برخورد جدی هم می شود؟ یعنی وزارتخانه‌ها توجیه هستند؛ وزارت صنایع، بازرگانی، حتی ‌خارجه.

میرتاج الدینی: بله، لیست را معمولاً وزارت خارجه تهیه می‌کند و چند تا تکلیف هست برای وزارت‌خانه‌های بازرگانی، خارجه، اطلاعات،‌ اقتصاد. اینها وظیفه‌شان این است که در واردات و صادرات هر نوع معامله و تجارت که افرادی بخواهند ارتباطی با این شرکت‌ها داشته باشند مجوز نمی‌دهند حتی کالاهای ضروری مثل دارو می‌خواهند وارد ایران بکنند معلوم بشود که این به یک شرکت صهیونیستی وصل است اجازه نمی‌دهند وارد کنند. حدود دو سال پیش بود، گزارشی به دست ما رسید، ما در مجلس بودیم که بخش خصوصی داروی ضد سرطان وارد کرده است بعد وقتی بروشور این دارو را مطالعه کردند دیدند این دارو را یک شرکت در هلند سفارش داده از یک شرکت صهیونیستی بلافاصله جلوی این را گرفتند. نسبت به صادرات هم همین طوراست .

[گفتگوی خبرنگار برنامه کلید با نمایندگان مجلس]

[majles] به نظرتون تحریم حربه مناسبی برای مبارزه اقتصادی با اسرائیل و رژیم صیونیستی است؟ علل کوتاهی‌کردن مسئولان در این زمینه چیست؟

دکتر کاظم جلالی: پاسخ ما این است که هم باید کالاهای رژیم صهیونیستی رو تحریم کرد و هم این برای ما میسر است که چنین اقدامی را انجام بدهیم. و البته در این که صهبونیست ها در بسیاری از کمپانی‌‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیا به نوعی دارای سهام هستند و یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تردیدی نیست. ولی به هرحال از یک جایی باید شروع کرد و این کمپانی‌ها و شرکت‌ها و تولیدات صهیونیستی را باید شناخت و اینها را براساس قانون تحریم کرد.

اسماعیل کوثری: ما اصلاً از بیخ و بن باید بگیم که قبول نداریم که اصلاً حتی یک کالای صهیونیستی بخواهد در کشور ما پخش شود یا عرضه بشود. لذا بر این اساس [قانونی] دارد تنظیم می‌شود که ان شا الله به‌صورتی باشد که ما بتوانیم به طور کامل [دست این شرکت‌ها را] قطع کنیم.

این در درجه اول است. درجه دوم اینکه حالا اگه یک موقع قاچاق هم وارد شود، باید بتوانیم به انحای مختلف جلوی این موضوع را بگیرم و ما که واقعاً سردمدار مقابله و مبازه با این رژیم اشغالگر هستیم و حضرت امام (ره) برای ما مشخص کرده ان‌شاء‌الله حتی بتواینم در عمل هم بتوانیم نشان بدهیم. حتی اگر به صورت قاچاق هم وارد شود، باید جلوش رو بگیریم تا بدانند ما مصمم در این مسئله هستیم.

نماینده مجلس: تحریم کالاهای صهیونیستی یک ایده است؛ یک عقلانیتی است که با استحکام، با اعتقاد و با یک حقانیتی ما باید دنبالش باشیم و ابدا هم نگران نباشیم و با افتخار هم در سیاست نظری و هم سیاست های عملی مدافع این ایده باشیم.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی: ولی واقعاً باید آن چیزی که واقعیت دارد و واقعاً است [ملاک باشد].. چون ممکن است خدای نکرده چیزهای تبلیغاتی هم باشد. شرکت‌هایی از نظر اقتصادی هم بخواهند با هم برخورد کنند، رقابت‌های اقتصادی را به این شکل سیاسی کنند. این‌ها رو ما نمی‌تواینم برخورد کنیم. چون کار درستی نیست و باید خبر بدهند و ما برخورد کنیم و ما قطعاً برخورد خواهیم کرد؛ وظیفه اخلاقی، شرعی، سیاسی و دینی‌مان است.

حجت الاسلام حمید رسایی: ببنید در کشور ما که کالای اسرائیلی ورود زیادی ندارد که تحریم ما ضربه زیادی به آنها بزند. اما از جهت معنوی این تاثیرگذاری را دارد. چون امروز مبارزه ضدصهوینیسی ملت ایران به عنوان یک الگو برای مردم جهان تبدیل شده است و طبیعتاً هر نوع تحرکی، هر نوع حرکتی در داخل کشور ایران می‌تواند یک موج در منطقه و در سایر کشورها درست بکند. از این منظر اگر نگاه کنیم حتی تحریم یک نوشابه که حالا تاثیری هم در بازار اقتصادی رژیم صیونیستی ندارد، (عرض می کنم که چون کشور ما نقطه حضور کالاهای صهیونیسیتی نیست. این مواردی هم که الان دعوا سرش هست محل اختلاف هستند؛ اما) اصل این کار از طرف جمهوری اسلامی برای دنیا مهم است و تبدیل به یک موج می‌شود.

***

رجایی فر: مساله این است از سال 69 قانون اول [حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین] در اردیبهشت ماه تصویب شده است. ما یک حکومتی داریم که سه قوه درگیر دارد، برای اینکه مصوبات این نظام پیگیری شود که این قانون اجرا شود. ما از هر سه قوه شاکی هستیم. بحث ما این نیست که امروز دولت نهم رو تحت فشار قرار دهیم یا اینکه مثلاً جهت برنامه رو ببریم به سمت انتقادات خیلی حادی که در این دوره بیان کنیم. ما به این روند به طور کلی اعتراض داریم.

قانون 69 این قانون اول تصویب شده است. سال 73 اولین شرکتی مشکوک و مشهور به صهیونیستی بوده در ایران جواز سرمایه‌گذاری گرفته و مشغول به کار شده است. حالا من روی این [مصداق] صحبت می‌کنم: نزد علما رایج هست می‌فرمایند «اقرار عقلا علی انفسم جایز». شرکتی است که خود نظام صیونیستی می‌گوید سالانه به ما کمک می‌کند. شرکتی است که سالانه 15 میلیارد دلار به صندوق غرامت هولوکاستکمک می‌کند. شرکتی است که بیشتر از 50درصد سهام صنایع غذایی اسرائیل را خریده است و مشارکت می‌کند.

اتفاقاً می‌خواهم بگویم من خلاف اعتقاد حاج آقا، فکر می‌کنم، که فرمودند شرکت‌های پوششی مهم هستند. در قدم اول ما با شرکت‌های علنی درگیر هستیم. ما اصلاً از دولت توقع نداریم که برود دنبال شرکت‌های پوششی و واقعاً یک کار علم‌الغیبی پیدا کند که کدام شرکت‌ها پوششی هستند. آنها را بگذارید برای زمانی که حضرت حجت ظهور کرد. همه چیز اظهار می‌شود. شما بروید توی بخش اول.

این شرکت نستله است با پیام عبریش در بازار میوه و تربار ایران؛ تبلیغ صهوینیستی به زبان عبری! خود دولت اسرائیل هم می‌گوید [نستله]دارد به او کمک می‌کند. شما چطور می‌گویید گربه است؟ چطور میگوئید شرکت صهیونیستی نیست؟ و من تعجب می‌کنم که حضرت حاج آقا در مصاحبه‌شان فرمودند چند هزار کارگر ممکن است بیکار شوند. [09-08-2010 09-56-27 ق]

ما تحقیق کردیم کل کارگری که در ایران اشتغال ایجاد کرده در ایران 400 نفر است. آقا چطور یه ورزشکار در مقابل صهوینیسی حاضر نمی‌شود شما بهش جایزه می‌دهید؟! خب این کارگر را تحت پوشش قرار بدهید؛ از زیر سلطه شرکت صهیونیستی بیرون بیاوریم و بهش جایزه بیکاری بدهید و افتخار کنید پای یک شرکت صهیونیستی رو قطع کردید. یک کشوری که مدعی است و ما می‌دانیم که جوانان ما که می‌توانند انرژی هسته‌ای تولید کنند، یعنی نمی‌توانند غذای کودک درست کنند؟! آب چشمه‌های دماوند (پلور) را خودمان نمی‌توانیم توی شیشه بکنیم؟ و حتماً باید به اسم نستله بفروشیم؟! و این باعث شرمندگی است که وقتی یک مدافع ملت فلسطین رو دعوت می‌کنیم روی میز غذای رستوران، آب نستله است، روی آن یکی کوکوکولاست و روی دیگری یه چیز دیگه! خب این‌ها مشهورند در دنیا! من بچه‌های 4-5 ساله ای رو می‌شناسم که توی انگستان از توی فروشگاه اسمارتیز محصولات نستله رو نمی‌خرند! پدر و مادر وعده می‌دهند می‌آیند در ایران محصول ایرانی‌ش رو تهیه می‌کنند و که اون هم محصول ایرانی -مروارید ایرانی- است.

نکته‌ی مهم این است که ما وقتی بحث تحریم را مطرح می‌کنیم دوستان ما در دولت محکم می‌ایستند و می‌گویند این یک مسئله‌ی اعتقادی و اجتماعی‌ است و مردم باید خودشان تحریم کنند، در حالی‌که به ما به عنوان فعالین چه تشکل‌های دانشجویی چه تشکل‌های حامی فلسطین این امکانات داده نمی‌شود که با مردم تبادل نظر کنیم. رسانه در اختیار داشته باشیم، مجامع داشته باشیم و بتوانیم این‌ها را بیان کنیم. یک بچه دانشجو که می‌آید به همین شرکت مواد غذایی اعتراض می‌کند برایش از قوه قضائیه اختیاریه‌ی جلب می‌آید! خب چرا باید این جور باشد. اگر به عهده‌ی ماست که مردمی هستیم، به ما اختیار عمل بدهید، اگر به عهده‌ی دولت است، دولت عمل کند. اما در حوزه‌های دیگری که ما داریم عمل می‌کنیم، فرض کنید ما یک سی دی تولید کردیم به اسم «اعدام فرعون» در مورد مسئله کمپ دیوید و خیانت «سادات»، دولت جلوی این سی دی را گرفت، سایت شهادت‌طلبان را تعطیل کرد، که چرا شما در مورد خیانت سادات حرف زدید، آقای مبارک ناراحت شده‌است. خب ما که نمی‌توانیم از یک طرف تمام فشارهای دولتی را تحمل کنیم از طرفی بگویند شما کم کاری دارید که مردم همکاری نمی‌کنند در مورد تحریم‌ها. نه! ما کم کاری نداریم. به ما فرصت بدهند، امکانات بدهند، رسانه بدهند، ما در مورد تحریم‌ها همین فتاوای علما را منتشر کنیم اصلا تعریف اول و دوم ندارد، هر شرکت ایرانی مسلمان چه داخل رژیم اشغالگر فلسطین چه خارج از آن اعلام کند که من از عوایدم هدیه می‌کنم به رژیم صهیونیستی و رژیم صهیونیستی هم دریافت این عواید را به وسیله‌ی اخبار خودش تایید کند، این شرکت حامی رژیم صهیونیستی است. شرکت کوکا کولا 5.4? از فروش خودش را سالیانه مستقیما وارد سیستم مالی اسرائیل می‌کند. پولی که در ایران برای یک بطری کوکاکولای 300 تومانی داده می‌شود 15 تومانش مستقیما به اسرائیل می‌رسد. از فروش، نه از سود! من سه قوه را مقصر می‌دانم. مسئله‌ی من قوه‌ی مجریه ینست.

میرتاج‌‌الدینی:

خانم رجایی فر ابتدا فرمودند، من از قبل از ورود به دولت و در مجلس در این زمینه فعال بودم. یکی از کارهایی هم که پیگیری می‌کردم تحریم کالاهای صهیونیستی بود. هم در دولت نهم و هم در مجلس دهم. نتیجه‌اش تشکیل کمیته تحریم بود. بحثی که مطرح شد خیلی خوب بود. یعنی بحث عملیاتی شد. در مورد تحریم کالاهای صهیونیستی چند گروه تکلیف دارند. یک بحث حاکمیت است. یعنی در مجلس دولت و قوه قضائیه. یک تکلیف شرعی هم مردم دارند. تکلیف مردم وقتی است که ما اطلاع رسانی کنیم. از لحاط فقهی گفتند مراجع حکم را که خرید کالای صهیونیستی حرام است. فتوای رهبر معظم انقلاب هم هست همه‌ی مسلمین از خرید و استفاده از کالاهایی که سود آن عاید صهیونیست‌ها که با اسلام و مسلمین در حال جنگ هستند، بشود اجتناب کنند. بنابراین از نظر مردم این تکلیف فقهی است که مهیا کردن آن دست حاکمیت است، مجلس و دولت و قوه قضائیه باید این کالا ها را معین کنند تا مردم از خرید آن‌ها اجتناب کنند. اما وظیفه‌ی دستگاه‌های اجرایی مشخصا دولت در مورد شرکت‌های صهیونیستی جایی که مسلم باشد ممانعت از هر گونه کار تجاری با آن‌ها است. مصداق این موارد هم تا به حال انجام شده است. قسمت بحث و عملیاتی این جاست در مورد شرکت‌هایی که در داخل هستند و این‌ها مورد اختلاف هستند. مثل شرکت نستله و کوکاکولا. اصل کوکاکولا و نستله مورد اختلاف نیست. باید ببینیم وضعیت این‌ها در ایران چگونه است. در مخابرات نوکیا در کامپیوتر آی‌بی‌ام و اینتل، مواد غذایی پپسی‌کولا، لوازم آرایشی نیوآ. در داخل یک بحث داریم مثلا در مورد کوکاکولا شرکتی که در داخل است و با نام دیگری کار می‌کند بیانیه داده و ادعا کرده است ما تحت لیسانس شرکت کوکاکولا نیستیم. یعنی عواید ما به آن‌ها نمی‌رسد. خب این ادعا از طرف آن شرکت است و ما خلاء قانونی از این‌جا داریم که کسی باید بیاید بگوید و این را نهایی کند. تکلیف مردم را مشخص کند. یا در مورد نستله وزارت بازرگانی می‌گوید که این‌ها ادعا دارند که ما شرکت صهیونیستی نیستیم. یک جایی باید معین کند که هست یا نیست. تکلیف مردم را مشخص کند.

[09-08-2010 10-01-17 ق]

رجایی‌فر:

یک بطری نوشابه که رویش نوشته شده است اوریجینال و تحت لیسانس صادره از نیویورک تولید می‌شود، آن خودش سندی است که این ادعا دروغ است.

میرتاج‌الدینی:

نه این طور نیست. شرکتی که در داخل است چنین ادعایی دارد.

رجایی‌فر:

همان شرکت داخلی رویش می‌نویسد اوریجینال. به عربی می‌نویسد اصل.

میرتاج‌الدینی:

من می‌خواهم بگویم از تشکل‌های حامی فلسطین هم حمایت می‌کنیم هم تشکر می‌کنیم و هم گلایه داریم. خانم رجایی‌فر شما گفتید که سال 69 قانون حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین و تحریم کالاهای صهیونیستی در کشور ما هم قانونی شده. این شرکتی که شما نام بردید نستله از چه سالی تشکیل شده؟

رجایی‌فر:

از سال 1373.

میرتاج‌الدینی:

شما سابقه‌ی ده ساله دارید دیگر. ممکن است مجلس و دولت درگیر کارهای سیاسی بوده باشند. چرا تشکل‌های حامی مردم فلسطین نیامدند یک بار شکایت کنند از این‌ها؟ دادستان به عنوان مدعی‌العموم بگوید که طبق این قانون شما چرا این‌ها را به میز محاکمه نمی‌کشانید. که نستله، کوکاکولا و … را مستنداتش را به دادگاه بدهند و بگویند باید جلوی این‌ها گرفته شود. من به عنوان فردی که در دولت هستم چون یک سری خلاءهای قانونی می‌بینم پیگیر هستم خودم. پیشنویس لایحه را هم آماده کردیم در کمیته حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین نوشته شده است و الان در کمیسیون‌های دولت است. آن‌جا هم تصویب بشود و ببریم در مجلس. آن جا چند خلائی که احساس کردیم است. کمیته تشخیص و حکم نهایی. مواردی که در دنیا صهیونیستی هستند و در داخل ادعا می‌کنند با آن‌ها ارتباط نداریم. مجور هم دارند و کار می‌کنند. این کمیته باید تکلیف این‌ها را مشخص کند و من معتقدم این یک حکم قضایی است. دادگاه که حکم نهایی داد دولت موظف می‌شود تکلیف کارگران را معین کند.

رجایی‌فر:

شما ما را به رسمیت بشناسید ما شکایت می‌کنیم! کدامیک از «ان‌جی‌او»‌های فعال در حوزه‌ی فلسطین را دولت به‌شان مجوز فعالیت داده است؟ جمعیت دفاع از مردم فلسطین که مشاور آقای رئیس جمهور در امور ایثارگران دبیرکل‌ش هستند و دختر گرامی حضرت امام رئیسش هستند تحت عنوان یک کانون فرهنگی هنری در ارشاد ثبت شده است. چون وزارت کشور به ما اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهد، به ما می‌گوید حوزه شما حوزه فعالیت سیاسی است. اجتماعی نیست. بروید از وزارت خارجه مجوز بگیرید. وزارت خارجه هم می‌گوید به شما چه ربطی دارد که در سیاسیت خارجی دخالت کنید؟ ما ان‌جی‌او نمی‌دهیم. ما مقام حقوقی داریم که بتوانیم اقدام کنیم؟ مگر این که به طریق فردی اقدام کنیم، که آن هم احتیاج به پشتیبانی‌های پشت صحنه دارد که آن هم به طریق اولا به ما داد نشده. اما آن چیزی که مهم است این است که مردم و بسیاری از این ان جی او ها به امید دولت اسلامی بودند در این میانه. آقای ولایتی خرازی و متکی باید پاسخگو باشند. این مسئولیت به عهده‌ی وزارت خارجه بوده. شما که در همه جای دنیا فعالیت دارید. این آبروی فعالین حامی فلسطین را در دنیا به خطر انداخته، حیثیت جمهوری اسلامی را به خطر انداخته. مجلس به وظیفه‌ی نظارتی‌اش عمل نکرده، قانون تصویب کرده و رها کرده است. دولت به وظیفه‌ی اجرایی‌اش عمل نکرده است. قوه قضائیه در دوره‌ی قبل مهم برایش سرمایه گذاری بوده است و منبع و منشا آن برایش اهمیت نداشته است. انگار مکانی برای توسعه‌ی اقتصادی کشور است و نه نهادی برای توسعه و اجرای عدالت. خوب قوه قضائیه با این نکاه می‌گوید نستله کارآفرین است. ما به نستله اعتراض می‌کنیم وزیر صنایع به آن جایزه می‌دهد! در همین دولت انقلابی. معاون وزیر کشور از نستله تشکر می‌کند که استانداردهای خوبی را رعایت می‌کنید انگار که می‌خواهند با بخش مردمی لجبازی کنند.

میرتاج‌الدینی:

ببینید ما نباید طوری صحبت کنیم که دنیا وقتی حرف‌های ما را می‌شنوند فکر کنند ایران بازاری برای کالاهای صهیونیستی است. در کل جهان ایران تنها کشوری است که این تحریم را به طور جدی اعمال کرده است. به طور جدی نه الان بلکه 10-20 سال است. هیچ کالای صهیونیستی مجاز نیست به ایران بیاید و آشکارا هم نمی‌تواند بیاید. 99 درصد جلوی این گرفته شده است و یک درصد بعضی از شرکت‌های مورد اختلاف در دنیا که در این جا هم می‌گویند نه ما با آن‌ها در ارتباط نیستیم، به خاطر این یک درصد نباید آن 99 درصد را غافل شویم و فکر کنیم آن‌ها آزادند. اسرائیل همیشه در زمان امام هم تلاش می‌کرد بگوید ایران با ما یک رابطه‌ی اقتصادی دارد. امام هم فرمودند اسرائیل خودش هم می‌داند چقدر نجس است. اگر دستش را به بحر محیط هم بزند آن را نجس می‌کند. ببینید این رفتار ایران تا به حال با کالاهای صهیونیستی بوده است. ما باید دنبال کنیم که این شرکت‌هایی که در داخل وجود دارند، شعب‌شان در داخل که مورد اختلاف هستند تکلیف شان معین شود


نوشته شده در  یکشنبه 92/5/20ساعت  12:5 صبح  توسط تحریم اسرائیل 
  نظرات دیگران()