سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دو سال پیش نماینده شرکت خوشگوار در جمع دانشجویان عدالتخواه مشهدی پرداخت سالیانه حق برند به کارخانه کوکاکولای مادر را تایید کرده بود.



از سال 1966 کوکاکولا از حامیان سرسخت اسرائیل بوده است. در سال 1997 بخش اقتصادی دولت اسرائیل به علت حمایت مکرر این محصول طی 30 سال گذشته از آن تقدیر به عمل آورد. هر ساله کوکاکولا اتاق بازرگانی اسرائیل-آمریکا را از لحاط مالی تامین می کند که به شرکت هایی که بیشترین کمک را به اقتصاد آمریکا می کند پاداش می دهد. در سال 2009 جایزه ای با حمایت مالی شرکت کوکاکولا به لابی اسرائیلی آیپک( AIPAC ) داده شد که دلیل آن لابی این گروه با سنا برای رد درخواست سازمان ملل در مورد " آتش بس فوری" و حمایت از ادامه حمله ارتش اسرائیل به غزه بود. این تقدیر همچنین به دلیل عدم توجه کوکاکولا به بایکوت محصولات خود توسط کشورهای عربی و از دست دادن فرصت فروش محصولات به این کشورها صورت گرفت.
کوکاکولا همچنین روابط بسیارنزدیکی با اتاق بازرگانی آمریکا- اسرائیل (AICC) که رئیس فعلی آن جوئل نیومن از شرکت کوکاکولا است، دارد. کوکاکولا با ارائه پاداش به شرکت هایی که اقتصاد اسرائیل را توسعه می دهند این شرکت ها را برای سرمایه گذاری در اسرائیل تشویق می کند. هر ساله اتاق بازرگانی پاداش هایی را برای شرکت هایی که بیشترین سهم (شامل اشتغال زایی و سرمایه گذاری) را در تجارت بین اسرائیل آمریکا داشته اند در نظر می گیرد و کوکاکولا این پاداش ها را از لحاظ مالی تامین می کند .
در سپتامبر 2009 کوکاکولا میزبان مهمانی ویژه ای در مرکز جهانی کوکاکولا بود که به افتخار ژنرال بنیامین بن الایزر برگذار شد. او وزیر دفاع سابق و در حال حاضر وزیر صنایع تجارت و کار اسرائیل است. بن الایزر به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب بوده و مسئول یک سوم از کشتارهای اسیران جنگی جنگ 6 و کشتار های صبرا و شتیلا و جنین بوده است.
ریاست اتاق بازگانی اسرائیل- آمریکا برای 5 سال متوالی (91-96)به عهده یکی از عاملان موساد به اسم Wertheim Mosheبود. او به همراه ابراهام فینبرگ کوکاکولا را در سال 1968 به اسرائیل برد و در حال حاضر رئیس کوکاکولا در اسرائیل است. آبراهام فینبرگ نیز تا زمان مرگ خود در سال 1998 مدیر ارشد اسرائیل در کوکاکولا بوده و به گفته مجله نیویورک تایمز "صهیونیستی تندرو و عضو برجسته لابی یهودی آمریکا" بود که از سال 1948 نقش مهمی در سیاست های مربوط به اسرائیل در امریکا بازی کرده است. برخی اسنادی طبقه بندی منتشر شده وزارت امور خارجه نشان داده که آبراهام فینبرگ با تاثیر بر تصمیم رئیس جمهور آمریکا لیندون جانسون وی رامتقاعد کرد تا اسرائیل را وادار به امضای معاهده منع گسترش صلاح های هسته ای نکند. قرار بود در ازای انجام این کار آمریکا به اسرائیل 50 جت جنگده فانتوم بدهد.
کوکاکولای اسرائیل با درآمد سالانه ای بیش از 900 میلیون دلار در میان 10 شرکت برترتولید کننده کوکاکولای جهان قرار دارد. این تاسیسات باعث ایجاد نزدیک به 5000 شغل در اسرائیل شده است. کوکاکولای اسرائیل همچنین بودجه قوم یهود ( Jewish National Fund) را حمایت کرده و برنامه های آموزشی برای کارکنان خود در زمینه مناقشات اعراب و اسرائیل را تامین می کند. محتوای این برنامه ها توسط آژانس یهود و دولت اسرائیل برنامه ریزی می شود.
در جولای 2002 اعلام شد که کوکاکولای اسرائیل در مقابل دریافت 55 میلیون دلار از جانب دولت اسرائیل، ساخت شرکت جدیدی را در سرزمین های اشغالی آغاز خواهد کرد. اگرچه به دلیل اختلاف در امور مالی و در نظر گرفتن مکان جدیدی برای این کار این پروژه متوقف شد. در مارس 2007 کوکاکولا نماینده تجاری روسای ارشد خود را به اسرائیل فرستاد که بر اساس گفته های ایان فریدمن ( از اعضای اتاق بازرگانی اسرائیل-آمریکا) هدف آن سرمایه گذاری، احداث شرکت، امضای توافقات استراتژیک با شرکت ها و ادغام با شرکت های تکنولوژیک اسرائیل بود. به دنبال این اقدام موتار کنت رئیس و از مدیران ارشد کوکاکولا در ژوئن 2008 در تلاویو طی سخنرانی برای صنعت غذایی اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد تا صنایع غذایی و تکنولوژی اسرائیل را توسعه د هد و قول چک سفید برای هر سرمایه گذاری قابل قبول را داد که چنین اقدامی در کوکاکولا بی سابقه بوده است. وی همچنین در سخنرانی خود در اسرائیل در آگوست 2009 به تحسین کوکاکولا به خاطر مسئولیت اجتماعی آن در تامین آب سالم برای مصرف کنندگان پرداخت. این در حالی است که طبق گزارشات عفو بین الملل 90-95 % مردم فلسطین و غزه از دسترسی به آب سالم محروم هستند.
در طول دو دهه گذشته هر ساله کوکاکولا، مرکز جامعه یهودیان (Jewish Community Centre Association) و به خصوص اردوهای تابستانی ($77,500 in 2007) را حمایت مالی کرده که در آن 6000 نوجوان یهودی از کشورهای مختلف شرکت می کنند و هدف آن همان طور که توسط خود آنها ذکر شده پرورش جوانان یهودی در فضایی غیر رسمی است تا آنها را تشویق به همذات پنداری با دولت اسرائیل کند. این مرکز به دنبال تقویت روابط بین یهودیان آمریکای شمالی و اسرائیل است. این مرکز همچنین نمایندگان جوان خود را برای سفرهای تبلیغاتی به اسرائیل می فرستد. شرکت کوکاکولا پروژه های تحقیقاتی مشترکی بین دانشگاه مینسوتا و دانشگاه تلاویو نیز برگزار می کند.
نکته جالب توجه در مورد کوکاکولا استانداردهای دوگانه این شرکت در قبال کشورهای مختلف است. برای مثال نوشابه کوکاکولا در هند مشابه نمونه مصرفی آن در ایالات متحده و بریتانیا نیست. ( نوشابه مصرف شده در هند محتوی مواد ممنوعه است که بیش از 30 برابر استاندارد اتحادیه اروپا غیربهداشتی بوده و عامل نقایص مادرزادی و سرطان شناخته شده است).

 

 


نوشته شده در  شنبه 92/5/19ساعت  9:13 عصر  توسط تحریم اسرائیل 
  نظرات دیگران()