سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

توضیحات وزیر امور خارجه در مجلس در باره شرکت های وابسته به صهیونیستها

آقای منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : هفت جلد جزوه با دو پیوست شامل اسامی شرکت های وابسته به صهیونیست ها و سهامداران اسرائیلی در شرکت های چند ملیتی اخیراً منتشر شده است .
آقای متکی روز یکشنبه (9/7/1385) برای پاسخ به سؤال آقایان ` سید محمد رضا میرتاج الدینی ` و ` حسین شیخ الاسلام ` نمایندگان تبریز و تهران در مورد دلایل عدم انتشار لیست اسامی شرکت های صهیونیستی و سهامداران اسرائیلی در شرکت های چندملیتی در مجلس حضور یافت .


آقای متکی در پاسخ به سؤال نمایندگان مذکور گفت : در تحریم کالاهای اسرائیلی بر اساس قانون حمایت از کنفرانس فلسطین و در قالب سازمان کنفرانس اسلامی ، امور تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی ، وزارت امور خارجه و دستگاه های ذیربط اقدامات داخلی و خارجی انجام داده است .
وی توضیح داد : رژیم غیر مشروع و غیر قانونی صهیونیستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در تمامی سال های بررسی اعتبارنامه کشورها در سازمان ملل ، مورد ` تحفظ ` و نظر رد جمهوری اسلامی بوده است .
وزیر امور خارجه تأکید کرد : جمهوری اسلامی ایران ، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و نمی شناسد .
آقای متکی به سیاست های توسعه طلبانه رژیم اسرائیل در خاورمیانه اشاره کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران همواره در مورد رژیم اسرائیل مواضع روشن ، قاطع و مخالف خود را اعلام کرده است .
وی ادامه داد : در تلاش اقتصادی این رژیم نیز با توجه به این که شبکه بین الملل صهیونیسم علاوه بر اهداف سیاسی و ارضی در خاورمیانه ، منافع و مطامع اقتصادی و تبلیغاتی را در دنیا پیگیری می کند ، تلاش می شود کشورهای اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی ایران شرکت های اسرائیلی را تحریم مستمر کند.
وزیر امور خارجه گفت : تحریم شرکت های اسرائیلی و یا شرکت هایی که در جهت منافع این رژیم حرکت می کند یک تکلیف و یک وظیفه قانونی است.
آقای متکی افزود : وزارت امور خارجه در دولت نهم در ادامه اقدامات گذشته ، این موضوع را با جدیت پیگیری کرده است .
وی افزود : ایران در اجلاس بیست و یکم سازمان کنفرانس اسلامی پس از گزارش دبیرکل این سازمان ، با همکاری برخی کشورهای عضو مانند سوریه ، موضوع تحریم شرکت های اسرائیل را پیگیری کرد.
وزیر امور خارجه در عین حال یادآور شد : البته از زمانی که در سازمان کنفرانس اسلامی این بحث مطرح شد ، این اقدامات جدی توسط تمامی کشورهای عضو انجام نشد.
آقای متکی گفت : این کشورها به ایجاد رابطه سیاسی توسط برخی از کشورهای اسلامی و ایجاد دفاتر بازرگانی توسط این کشورها ادامه دادند.
وی همچنین در مورد ماهیت شرکت های چند ملیتی گفت : این شرکت ها نوعی به هم آمیختگی را برای شناسایی آنها ایجاد کرده است .
این شرکت ها موجب شده انتظاری که ما از سازمان کنفرانس اسلامی در گذشته در مورد تحریم داشته ایم ، به آن نرسیده ایم.
وزیر امور خارجه همچنین به تحولات اخیر در خاورمیانه و تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان اشاره کرد و اظهار داشت : مقاومت قهرمان لبنان شرایط جدی را ایجاد کرده که حداقل حمایت از کشورهای اسلامی بویژه مسلمانان منطقه انجام شود ، این کشورها در جاهایی که می توانند در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی مشروع و قانونی داشته باشند.
وزیر امور خارجه در مورد فعالیت این وزارتخانه در تحریم شرکت های اسرائیلی گفت : وزارت امور خارجه دائماً از طریق دفاتر نمایندگی های خود در کشورها و از طریق سازمان کنفرانس اسلامی بویژه در نمایندگی های ایران در بیروت لبنان ، سوریه و نیویورک و پایتخت های اروپایی اقدام به روز کردن لیست اسامی شرکت های اسرائیلی و مرتبط با رژیم صهیونیستی کرده است.
آقای متکی گفت : در قانون حمایت از مردم فلسطین الزامی برای انتشار لیست شرکت های صهیونیستی وجود ندارد.
وی ادامه داد : این لیست ها بعضاً تغییر می کند ، بویژه در مورد شرکت هایی که چند ملیتی هستند ، سهام آنها دائماً در حال خرید و فروش است.
وزیر امور خارجه به مکاتبات داخلی وزارتخانه ها و دستگاه ها با این وزارتخانه و استعلام لیست شرکت های صهیونیستی اشاره کرد .
آقای متکی گفت : مکاتبات وزارت امور خارجه مستمراً با وزارت بازرگانی ، صنایع و دیگر وزارتخانه های اقتصادی ، شرکت های داخل و خصوصی انجام می شود.
از طریق نمایندگی های ایران نیز این لیست به بازرگانان ایرانی ارائه می شود.
وزیر امور خارجه از انتشار جدید هفت جلد جزوه اسامی شرکت های صهیونیستی و شرکت های چند ملیتی که اسرائیلی ها در آن سهام دار هستند توسط این وزارتخانه خبر داد.
آقای متکی این هفت جلد را به همراه لوح فشرده (دیسک) این اطلاعات را تقدیم آقای محمدرضا باهنر نایب رییس اول مجلس کرد.
وی در ادامه توضیحات خود در مورد این لیست توضیح داد : این لیست شرکت هایی که در اسرائیل فعالیت می کنند ، شرکتی که تابعیت اسرائیلی داشته ، شرکتی که سهام عمده آن را اسرائیلی ها دارند ، شامل می شود.
آقای متکی همچنین به فعالیت شرکت های بزرگ صهیونیستی اشاره کرد و اظهار داشت : حساب شرکت های بزرگ صهیونیستی که علاوه بر فعالیت اقتصادی و تحرکات سیاسی آنها در جهت کمک به رژیم صهیونیستی و مقابله با کشورهای اسلامی و ملل مسلمان فعالیت می کنند ، از این لیست جدا است .
وزیر امور خارجه از برنامه های این وزارتخانه را تشکیل کمیته ای در داخل کشور با همکاری و مشارکت کنفرانس حمایت از مردم فلسطین ، وزارت بازرگانی و دستگاه های ذیربط بیان کرد .
آقای متکی همچنین گفت : وزارت امور خارجه ایران در قالب سازمان کنفرانس اسلامی تلاش دارد بحث تحریم اقتصادی با اسرائیل را دنبال کند.
وی در مورد انتشار لیست اسامی شرکت های اسرائیلی در کشور تأکید کرد : قانون ما را ملزم نکرد که آن را منتشر کنیم ، اما منع قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد .
این لیست فقط به دولت ، مجلس ارائه نمی شود ، لیست اسامی شرکت های اسرائیلی و شرکت های چند ملیتی که سهامداران اسرائیلی هستند برای تمامی دستگاه ها منتشر می شود.
آقای میرتاج الدینی نیز در پایان اظهارات وزیر امور خارجه اعلام کرد که از توضیحات ایشان قانع شده است .


نوشته شده در  جمعه 88/1/28ساعت  11:46 عصر  توسط تحریم اسرائیل 
  نظرات دیگران()